CREZUL APOSTOLIC
Cred în Dumnezeu, Tatăl atotputernicul, Făcătorul cerului şi al pământului.
Şi în Isus Cristos, Fiul său unul născut, Domnul nostru, care s-a zămislit de la Duhul Sfânt, s-a născut din Sfânta Fecioară Maria; a pătimit sub Ponțiu Pilat, a fost răstignit, a murit şi a fost îngropat, s-a coborât în locuinţa morţilor. A treia zi a înviat din morţi, s-a înălţat la ceruri şi şade la dreapta Tatălui, Dumnezeu atotputernicul; de unde are să vină să judece viii şi morţii.
Cred în Duhul Sfânt, în Biserică cea sfântă și atotcuprinzătoare, în comuniunea sfinţilor, în iertarea păcatelor, în învierea morţilor şi în viaţa veşnică.
Amin!
CREZUL NICEO-CONSTANTINOPOLETAN
Cred într-unul Dumnezeu, Tatăl atotputernicul, creatorul cerului și al pământului, al tuturor văzutelor și nevăzutelor.
Și într-unul Domn, Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, unul născut, Care din Tatăl S-a născut, mai înainte de toți vecii, Dumnezeu din Dumnezeu, Lumină din Lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut, iar nu creat, de o ființă cu Tatăl, prin Care toate s-au făcut. Care, pentru noi oamenii și pentru a noastră mântuire, S-a coborât din cer, S-a întrupat de la Duhul Sfânt și din Maria Fecioara și S-a făcut om. S-a răstignit pentru noi sub Ponțiu Pilat, a pătimit și S-a îngropat. A înviat a treia zi, după Scripturi. Și S-a suit la cer; șade de-a dreapta Tatălui. Și iarăși va veni cu mărire să judece pe cei vii și pe cei morți; a Cărui Împărăție nu va avea sfârșit.
Și în Duhul Sfânt, Domnul și de viață dătătorul, care de la Tatăl și de la Fiul purcede, care împreună cu Tatăl și cu Fiul este adorat și preamărit, care a grăit prin proroci. Și într-una, sfântă, atotcuprinzătoare și apostolică Biserică. Mărturisesc un botez spre iertarea păcatelor. Aștept învierea morților și viața veacului ce va veni.
Amin †.
CREZUL ATHANASIAN
Înainte de toate, cine vrea să fie mântuit trebuie să susțină credința creștină universală. Credința care dacă nu este ținută întreagă și neștirbită, omul piere neîndoielnic pe veșnicie.
Iar credința creștină universală este aceasta: noi ne închinăm unui singur Dumnezeu în Trinitate, iar Trinității în unitate; fără a confunda persoanele și fără a diviza esența. Caci exista o singura persoana a Tatălui, o alta a Fiului, și o alta a Duhului Sfânt. Însa dumnezeirea Tatălui, a Fiului și a Duhului Sfânt este întru totul una: egala în glorie, co-eterna în mărire. La fel cum este Tatăl, este și Fiul, și la fel este și Duhul Sfânt. Tatăl necreat, Fiul necreat, și Duhul Sfânt necreat. Tatăl infinit, Fiul infinit, și Duhul Sfânt infinit. Tatăl etern, Fiul etern, și Duhul Sfânt etern. Și totuși ei nu sunt trei eterni, ci un singur etern. La fel cum nu sunt trei infiniți, nici trei necreați, ci unul singur necreat, și unul singur infinit. În același fel, Tatăl este atotputernic, Fiul este atotputernic, și Duhul Sfânt, atotputernic. Totuși, nu sunt trei atotputernici, ci unul singur.
Cum Tatăl este Dumnezeu, Fiul este Dumnezeu, si Duhul Sfânt este Dumnezeu. Și totuși nu sunt trei Dumnezei, ci un singur Dumnezeu. Cum Tatăl este Domn, Fiul este Domn și Duhul Sfânt este Domn. Și totuși nu sunt trei Domni, ci un singur Domn. Căci astfel suntem obligați de către adevărul creștin să recunoaștem fiecare persoana ca fiind ea însăși Dumnezeu și Domn. Astfel ne este interzis de către credința creștină universală să spunem că există trei dumnezei, sau trei domni. Tatăl nu este făcut din nimic: nici creat, nici născut. Fiul este doar al Tatălui: nu este nici făcut, nici creat ci născut. Duhul Sfânt este al Tatălui si al Fiului: nu este nici făcut, nici creat, nici născut ci purcede. Astfel, există un singur Tată, nu trei tați; un Fiu, nu trei fii, un Duh Sfânt, nu trei duhuri sfinte. În aceasta Trinitate nici o persoana nu este înaintea celeilalte, sau după cealaltă; nici una nu este mai mare sau mai mica decât cealaltă. Ci toate trei persoanele sunt împreuna co-eterne și co-egale. Astfel ca în toate lucrurile, cum este spus mai înainte, să se aducă închinare unității în Treime și Treimii în unitate.
Astfel trebuie să creadă despre Trinitate cel ce vrea să fie mântuit. Pe deasupra, este necesar ca pentru mântuirea veșnică, omul să creadă de asemenea cu statornicie în întruparea Domnului nostru Isus Cristos. Căci dreapta credință este ca noi să credem și să mărturisim ca Domnul nostru Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu este Dumnezeu și om. Dumnezeu de natura Tatălui, născut înainte de întemeierea lumii, și om după natura mamei lui, născut în lume. Dumnezeu desăvârșit și om desăvârșit, cu suflet rațional și carne omenească. Egal cu Tatăl, privitor la Dumnezeirea lui și inferior Tatălui, în ceea ce privește umanitatea Lui. Care, deși este Dumnezeu și om, totuși nu sunt doi ci un singur Cristos. Unul, nu prin convertirea Dumnezeirii în trup, ci prin luarea omenescului în Dumnezeire. Unul, pe de-a întregul, nu prin amestecarea naturii, ci prin unitatea persoanei. Căci așa cum sufletul rațional și carnea omeneasca alcătuiesc un singur om, tot așa Dumnezeu și omul sunt una în Cristos. Care a suferit pentru mântuirea noastră, a coborât în locuința morților și a înviat a treia zi din morți. El s-a înălțat la cer, s-a așezat la dreapta Tatălui, de unde va veni pentru a judeca viii și morții. La a cărui venire toți oamenii vor învia în trupurile lor și vor da socoteala pentru faptele lor. Cei care au făcut binele, vor intra în viața veșnică, iar cei care au făcut răul, vor merge în focul veșnic.
Aceasta este credința creștină universală în care dacă un om nu crede cu statornicie și neclintire, nu poate fi mântuit.