Rev. Sorin H. Trifa
Pastor Misionar Biserica Lutherană Sinodul Missouri
Pastor Parohia Sfânta Fecioară Maria din Brașov
sorin_trifa@bisericalutherana.ro
Creștinismul contemporan se confruntă cu provocări care nu erau prezente în forma lor actuală în vremea Reformei Lutherane. Deși Biserica continuă să proclame Evanghelia lui Cristos, observăm tot mai frecvent devieri care pun în pericol credința autentică. Fenomene precum accentul pe emoțiile subiective, exaltarea entuziasmului fără discernământ, derapajele legaliste, lipsa educației teologice și disprețul față de erudiție subminează autoritatea Cuvântului lui Dumnezeu și slăbesc temelii vitale ale comunității creștine.
Aceste tendințe nu sunt doar probleme personale sau individuale. Ele au impact asupra întregii Biserici și chiar asupra societății în ansamblu. Într-o vreme în care influența liderilor religioși și a grupurilor creștine poate modela nu doar credința, ci și legile, valorile și viața publică, devine crucial să înțelegem și să identificăm aceste primejdii.
Această analiză nu este un simplu exercițiu critic, ci o chemare la discernământ spiritual, la fidelitate față de Sfânta Scriptură, la educație teologică serioasă și la respingerea oricărei forme de zel, entuziasm sau legalism care ar putea deturna harul gratuit al lui Dumnezeu.
ÎNLOCUIREA CUVÂNTULUI CU TRĂIRILE SUBIECTIVE
Tot mai mulți creștini contemporani nu mai privesc Sfânta Scriptură ca pe singura normă a credinței și vieții, ci își întemeiază religiozitatea pe impresii personale, emoții trecătoare și „experiențe interioare trăite cu Duhul Sfânt”. În acest mod, Cuvântul lui Dumnezeu încetează să fie autoritatea supremă, iar credința se transformă într-o colecție de senzații și impulsuri subiective. Această „religie a entuziasmului”, condamnată cu fermitate de Reforma Lutherană, nu conduce niciodată la Cristos, ci la idolatria inimii, care se ridică împotriva Cuvântului. Martin Luther numea pe astfel de creștini „entuziaști” ca fiind „profeți mincinoși care se laudă că au Duhul, dar disprețuiesc Cuvântul” (Articolele Schmalkaldice, III, VIII). Spre deosebire de acești entuziaști contemporani, adevărata credință este vie doar atunci când rămâne ancorată în Cuvântul scris și în harul lui Dumnezeu ci nu în emoțiile trecătoare ale inimii.
Pericolul acestei religii a entuziasmului este unul multiplu. Subiectivismul religios transformă experiența personală într-un criteriu al adevărului, iar adevărul obiectiv al Scripturii este ignorat sau reinterpretat după voința subiectivă a omului. Astfel, un „simțământ” interior devine mai important decât mărturia lui Dumnezeu în Sfânta Scriptură. Când trăirile spirituale personale devin normă, fiecare creștin poate ajunge să interpreteze Scriptura după propriul plac, ceea ce conduce la erezii, dezbinare și la apariția de mii de secte bazate pe experiență emoțională ci nu pe Cuvântul Evangheliei.
Pastorii și teologii sunt descurajați să predice și să predea adevărul Scripturii, pentru că „experiența personală” a credinciosului este ridicată deasupra învățăturii tradiționale. Astfel, Biserica se depărtează de fundamentul său biblic și confesional pe care s-a clădit timp de secole. Entuziasmul trecător poate produce euforie spirituală temporară, dar nu mântuire. Pentru că mântuirea nu vine de la vreun om ci se găsește numai în Cristos răstignit și înviat. Credința adevărată nu este un impuls emoțional, ci este o ancorare permanentă în Cuvântul lui Dumnezeu, care formează conștiința, voința și viața creștinului.
În concluzie, Reforma Lutherană insistă că orice opinie religioasă, oricare ar fi aceasta, care se ridică mai presus de Cuvântul lui Dumnezeu este una falsă și primejdioasă. Entuziasmul fără Cuvânt nu duce la mântuire, ci la o spiritualitate fragilă, supusă oricărei mode emoționale sau ideologice. Credinciosul este chemat să caute nu trăirea de moment, ci să fie întărit și format prin predicarea curată a Evangheliei și prin meditația constantă asupra Scripturii.
DERIVA DE LA EVANGHELIE SPRE LEGALISM
Al doilea fenomen îngrijorător în rândul creștinilor contemporani este tendința de a înlocui Evanghelia cu un șir nesfârșit de reguli și obligații omenești. În loc ca vestea bună a mântuirii prin credință în Cristos să fie proclamată cu claritate, mulți creștini ajung să construiască religiozitatea lor pe respectarea unor legi subiective, adesea formulate de lideri sau grupuri cu autoritate aparent spirituală. Astfel, Legea este ridicată deasupra Evangheliei, iar harul lui Dumnezeu este eclipsat de moralism și perfecționism.
Această deriva legalistă nu este doar un fenomen psihologic sau social, ci are rădăcini teologice. Martin Luther a observat încă din secolul al XVI-lea că oamenii care se depărtează de Cuvântul lui Dumnezeu devin pradă fricii, vinovăției și neîncrederii în mântuirea gratuită oferită de Cristos. În loc să trăiască în libertatea copiilor lui Dumnezeu, creștinii se transformă în „slujitori ai Legii”, încercând zadarnic să-și câștige mântuirea prin fapte și reguli impuse de alții.
Legalismul contemporan se manifestă prin câteva caracteristici ușor de observat. În primul rând, el este clădit pe norme arbitrare prezentate ca obligatorii pentru mântuire. Aceste norme pot fi legate de stilul de viață, posturi, învățături morale sau practici religioase, toate impuse fără legătură cu Cuvântul lui Dumnezeu. În loc ca credinciosul să fie mângâiat de harul lui Cristos, acesta trăiește sub presiunea vinovăției și a fricii de pedeapsă.
Un alt aspect ușor de remarcat la legalismul contemporan este confuzia dintre Lege și Evanghelie. Predica legalistă tinde să amestece ceea ce Scriptura cere pentru viața de credință (Legea) cu ceea ce Dumnezeu oferă și face pentru mântuirea păcătosului (Evanghelia). Această confuzie este deosebit de periculoasă, pentru că poate transforma credința într-un lanț de obligații și ritualuri sterile, în loc să fie un act de încredere în harul lui Dumnezeu.
Un fenomen foarte prezent este și ascensiunea liderilor creștini autoritari. În mediile legaliste, cei care formulează regulile și impun „standardele mântuirii” dobândesc putere spirituală disproporționată. Aceasta favorizează nu doar abuzul spiritual, ci și deformarea mesajului evanghelic. Reforma Lutherană subliniază că nimeni nu poate stăpâni mântuirea altuia; aceasta este darul gratuit al lui Dumnezeu, primit prin credință.
Legalismul nu rămâne doar o problemă personală sau comunitară. Când este asociat cu autoritate sau influență socială, poate genera forme de „creștinism coercitiv”, în care oamenii sunt constrânși să urmeze reguli stricte sub amenințarea excomunicării sau ostracizării. Istoria demonstrează că astfel de forme de „conservatorism fanatic” pot fi la fel de periculoase ca prigoanele externe, pentru că înlocuiesc Evanghelia cu zelul omului.
În concluzie, deriva spre legalism este oglinda inversă a religiei entuziasmului. Dacă prima se bazează pe emoții și experiențe subiective, a doua se bazează pe fapte și obligații omenești, ambele abătând credința de la singura sursă autentică de mântuire - Cristos răstignit și înviat. Reforma Lutherană ne amintește că doar predicarea curată a Evangheliei și administrarea corectă a Sacramentelor asigură adevărata libertate spirituală (Confesiunea Augustana, Art.VII).
ANALFABETISMUL TEOLOGIC
Un alt fenomen alarmant al creștinismului contemporan este analfabetismul teologic. Deși trăim într-o epocă a accesului facil la cunoaștere - Biblii în mai toate limbile pământului, comentarii ale textului sfânt, cărți, cursuri, articole și alte lucrări teologice - majoritatea credincioșilor preferă o „spiritualitate după ureche”. Aceasta presupune o abordare superficială a credinței, în care experiența personală și impresia subiectivă primează în fața studiului serios al Cuvântului lui Dumnezeu și al tradiției confesionale.
Analfabetismul teologic are efecte directe asupra vieții Bisericii și asupra credinței individuale. Un prim astfel de efect este ignorarea fundamentelor credinței. Mulți creștini nu cunosc nici măcar învățătura centrală a Evangheliei, anume că mântuirea este doar prin har, doar prin credință, și nu prin faptele Legii (Efeseni 2:8-9). Lipsa acestei cunoașteri face ca oamenii să fie vulnerabili la erezii, interpretări greșite ale Scripturii și la mișcări religioase care deturnează adevărul biblic.
Apoi, se constantă faptul că superficialitate spirituală este expusă unui risc major de manipulare. Creștinul care nu a studiat niciodată în mod sistematic Scriptura sau Confesiunile Bisericii este ușor de influențat de predicatori sau lideri care promovează învățături eronate sau hiper-legaliste. Acolo unde cunoașterea este insuficientă, zelul fără discernământ poate înlocui adevărata credință.
Analfabetismul teologic are ca o consecință foarte gravă cultivarea vanității spirituale. Analfabetismul teologic nu conduce aproape niciodată la smerenie, ci poate întări aroganța. Astăzi, mii de creștini analfabeți teologic se consideră „luminăți” sau „ghidați de Duhul Sfânt”, deși nu au nici măcar cunoștințe elementare despre Scriptură sau doctrină. Această atitudine amplifică problema „religiei entuziasmului” și a legalismului, combinând subiectivismul cu autoritatea falsă.
Un ultime pericol major este acela al subminării Bisericii autentice. Biserica lui Cristos, conform Reformei Lutherane, se sprijină pe Cuvântul predicat corect și pe administrarea Sacramentelor. Lipsa educației teologice slăbește această temelie, deoarece credincioșii devin incapabili să deosebească adevărul de învățătura falsă, să susțină doctrina sănătoasă și să participe activ la viața comunității.
Martin Luther sublinia încă din timpul Reformei că „un popor care nu știe ce este Evanghelia este un popor pierdut” (Predică la Galateni). În aceeași direcție, Confesiunea Augustana afirmă faptul că Biserica există acolo unde Evanghelia este predicată curat și Sacramentele sunt administrate corect (Art.VII). Fără o educație teologică, această temelie se erodează rapid, iar credința devine o colecție de emoții, superstiții și norme arbitrare.
Analfabetismul teologic nu este doar o lipsă de informație, ci un pericol existențial pentru Biserică și credință. Este o poartă deschisă pentru înșelăciune, legalism și entuziasm fals, toate ducând la pierderea adevăratei libertăți și mântuiri în Cristos. Credinciosul este chemat să studieze cu sârguință Scriptura, să se familiarizeze cu Confesiunile Bisericii și să cultive o înțelegere solidă a Evangheliei, pentru a putea rămâne neclintit în fața erorilor contemporane.
DISPREȚUL FAȚĂ DE ERUDIȚIA TEOLOGICĂ.
Ultimul fenomen pe care doresc să-l evidențiez este disprețul față de erudiția teologică, manifestat în multe comunități creștine contemporane, mai ales din familia neo-protestantă. În loc să fie apreciată studiul serios al Bibliei și al doctrinei, acesta este adesea demonizat ca fiind „îngreunat”, „formal” sau chiar „dăunător credinței”. În schimb, sunt promovate „minți luminate direct de Duhul Sfânt”, dar care se complac în analfabetism religios, lipsind astfel comunitatea de discernământ doctrinal și de profunzime spirituală.
Această atitudine are consecințe foarte grave asupra Bisericii Creștine deoarece, foarte adesea, constantăm substituirea autorității Cuvântului cu autoritatea carismatică∫ În lipsa respectului pentru studiul teologic, liderii carismatici devin criteriul ultim al adevărului. Credința nu mai este modelată de către Sfânta Scriptură, ci de interpretările și emoțiile liderului, ceea ce favorizează apariția de învățături eronate, hiper-legaliste sau chiar manipulative. Oamenii fără pregătire teologică ajung să formuleze opinii religioase și să le impună altora ca standarde pentru mântuire, ceea ce transformă comunitatea într-un mediu autoritar, în care zelul orb și regulile umane înlocuiesc Evanghelia.
Disprețul față de erudiție reduce capacitatea Bisericii de a-și apăra credința și de a forma membri maturi din punct de vedere spiritual și doctrinar. Martin Luther sublinia faptul că „un popor fără învățătură adevărată nu poate rezista ereziilor” (Predică la Galateni). Aceste cuvinte sunt și astăzi o realitate. Lipsa educației teologice face credincioșii vulnerabili la falsele doctrine și la modelele religioase ale vremii.
Reforma Lutherană accentuează că mântuirea nu vine prin zelul sau entuziasmul oamenilor, ci prin harul lui Dumnezeu, primit prin credință. Disprețul față de erudiție favorizează exact acea mentalitate în care zelul fără cunoaștere înlocuiește harul, iar Legea fără Evanghelie devine standardul spiritual. Disprețul față de erudiția teologică, combinat cu entuziasmul subiectiv și legalismul, creează un mediu periculos pentru credință. În loc să fie o comunitate formată și întărită prin predicarea curată a Evangheliei și administrarea Sacramentelor, Biserica devine un spațiu al ideilor eronate și al autorității bazate pe impresii, nu pe Cuvânt. Adevărata autoritate spirituală nu izvorăște din carismă sau impresii trecătoare, ci din fidelitatea la Scriptură și învățătura sănătoasă a Bisericii.
CONSECINȚELE SPIRITUALE, SOCIALE ȘI POLITICE
Atunci când fenomene precum religia entuziasmului, deriva spre legalism, analfabetismul teologic și disprețul față de erudiție ajung să influențeze viața publică a creștinilor, urmările devin inevitabil grave. Aceste forme de pseudo-creștinism nu rămân doar în interiorul comunităților religioase, ci se extind și asupra societății, deformând percepția asupra moralității, autorității și libertății religioase.
Istoria ne arată că prigoanele împotriva adevăraților creștini supuși Evangheliei nu vin doar din partea ateismului militant sau a ideologiilor progresiste, ci și din partea unor false forme de „creștinism” care au pierdut ancorarea în Evanghelia lui Cristos. Exemplul legalismului fanatic sau al entuziasmului carismatic fără discernământ doctrinar arată cum zelul omenesc, lipsit de har, poate conduce la o foarte gravă opresiune spirituală și socială.
Astfel, ceea ce pare astăzi relativ inofensiv – norme religioase exagerate, predici emoționale fără fundament biblic sau lideri analfabeți teologic – poate degenera rapid într-un „conservatorism fanatic”, care, deși se pretinde fidel tradiției creștine, devine la fel de primejdios precum secularismul liberal. Aceasta deoarece se sprijină nu pe harul lui Dumnezeu, ci pe zelul orb față de o Lege fără Cristos, amenințând libertatea spirituală a credincioșilor și chiar stabilitatea societății.
Prin urmare, problema nu este una doar spirituală, ci și socială și politică. Biserica care se abate de la Evanghelie riscă să transforme puterea religioasă în instrument de control și corecție, iar cei care pretind a apăra credința fără să se sprijine pe Cuvânt devin adesea surse de conflict și prigoană pentru cei care nu le acceptă ideile. Numai fidelitatea la Scriptură, la predica curată și la Sacramente poate proteja Biserica și societatea de aceste derapaje.
CONCLUZIE
Creștinii sunt chemați să respingă orice formă de „entuziasm” care se ridică mai presus de Cuvânt și să rămână ancorați în adevărul revelat. Numai acolo unde Cristos cel răstignit și înviat este proclamat (1 Cor. 2:2), există viață, mântuire și libertate adevărată. Orice altă religie, fie ea a legalismului sau a entuziasmului, nu face decât să înrobească sufletul. De aceea, astăzi mai mult ca oricând, chemarea Reformei Lutherane rămâne actuală: „Sola Scriptura, Sola Gratia, Sola Fide, Solus Christus.”